söndag 12 oktober 2008

Human Computing

Luis vo Ahn pratar om problem som människor men inte datorer kan lösa, än så länge. Han börjar med att prata lite lätt om captchas ("Något jag stör mig på") för att sen prata om hur man på ett lätt sätt skulle kunna tagga (kategorisera) alla bilder på Googles bildsök på bara några månader, The ESP Game.

The ESP Game går ut på att två personer, som inte känner eller vet något om varandra, får se en bild. De två spelarna ska försöka gissa vad den andra personen skriver för ord, med bara bilden som hjälp. När det blir rätt får båda spelarna poäng och en ny bild. Varje ord som spelarna får rätt läggs som en tagg på bilden.
Jag tycker det låter som en väldigt bra ide.

Han går vidare och förklarar ytligare ett spel där 2 spelare på liknande sätt som i The ESP Game taggar delar av en bild för att veta var på bilden tex en hund är och inte bara att den finns där.

Ganska intressant film, lite lång kanske (drygt 50min) och utan synkat ljud.. (kanske bara var för mig).

Inga kommentarer: